Verksted 12
Peter Liljedahls rammeverk Å bygge tenkende klasserom har inspirert lærere, lærerutdannere og masterstudenter til å prøve en ny tilnærming til matematikkundervisning. En metodikk som elever og studenter opplever som gøy, spennende og som knytter relasjoner i klasserommet.
På USN anvender vi metodikken både på lærerstudenter i grunnskolelærerutdanningen, og vi undersøker hvordan metodikken fungerer i barneskolen. I sitt masterprosjekt har Anniken fulgt en 6. klasse og undersøkt hvordan elevene opplevde innføringen av metodikken, og Aud har gjennom et dekompnettverk fått følge en 4. klasse som har jobbet med matematikk på vertikale tavler i over et halvt år.
Hvordan starte byggingen av et tenkende klasserom?
Utforskende undervisning er viktig for at barn og unge skal få oppdage matematiske konsepter og sammenhenger, og for å unngå at de blir presentert for matematikk som et puggefag bestående av kun regler og prosedyrer.
På dette verkstedet vil du erfare hvordan arbeide med matematikk i et tenkende klasserom kan hjelpe deg å legge til rette for utforskende undervisning i barneskolen. På verkstedet skal du få prøve ut noen gode problemløsningsoppgaver, erfare hvordan du kan åpne lærerbokoppgaver og utforske hvordan du som lærer kan opprettholde flyt i klasserommet.