Verksted 28
Tonje Katrine Nordheim og Rikke Rhinen Sæther
Tonje Katrine Nordheim og Rikke Rhinen Sæther er kollegaer ved Granly skole i Horten. Tonje har gjentatte ganger vært faglærer i matematikk i Rikkes klasse. Vi har en felles interesse i å gjøre elevene nysgjerrige på matematikkfaget gjennom utforskende oppgaver, problemløsning og samarbeid, og et mål om at alle skal med, og at elevene skal lære å tenke. Vi har begge lærerutdannelse, hhv allmennlærerutdanning fra Høgskolen i Vestfold og GLU 1 – 7 fra Høgskolen i Oslo og Akershus, og har samlet sett mange års undervisningserfaring fra alle trinn og de fleste fag i grunnskolen. Tonje blir denne våren ferdig med lærerspesialiststudiet i matematikk 1 – 7 ved OsloMet, hun er medlem av algebragruppa samme sted, og var fra 2016 – 2021 en av to fagkoordinatorer i matematikk som ledet felles utviklingsarbeid i Horten kommune. Rikke har fordypning i norsk og grunnleggende ferdigheter, samt videreutdanning i veiledningspedagogikk, og har regelmessig studenter fra USN. For tiden er Tonje fag- og ressurslærer på småskole- og mellomtrinnet, mens Rikke er kontaktlærer på småskoletrinnet.
Vinterlagring av nøtter
- Litt om "fermiproblem", men mest om elevaktiv og utforskende matematikk med utspring i barnelitteratur
På dette verkstedet ønsker vi at deltakerne skal utforske barnelitteratur for å finne inspirasjon til matematikkoppgaver og mulige tverrfaglige innfallsvinkler til arbeid med norsk og matematikk i variert undervisning. Norsk og matematikk er de to hovedfagene for de yngste elevene, og vi har gode erfaringer med å jobbe tverrfaglig med disse, blant annet ved å finne aktuelle matematiske problemstillinger i billedbøker og skjønnlitterære bøker for barn. Dette er med på å skape en helhet i undervisningen, som vekker nysgjerrighet og engasjerer alle elevene.
Vi bruker et fermiproblem* som inngangsport til å undersøke noe av barnelitteraturens matematiske potensiale: Hvor mange nøtter bør ekornfamilien i Torbjørn Egners ‘Dyrene i Hakkebakkeskogen’ ha i vinterlageret sitt? Sammen ser vi på hvilken verdi det kan ha for elevene å jobbe med en slik oppgave.
Med noen arbeidsspørsmål til grunn skal verksteddeltakerne videre jobbe sammen i små grupper på jakt etter mulige matematiske innfallsvinkler i barnelitteraturen, som kan utforskes sammen med elevene. Vi tar med et utvalg bøker vi har gode matematiske erfaringer med, bl.a. Roald Dahls ‘SVK’ og Sven Nordqvists ‘Bosse finner en stol’. Verkstedet avsluttes med at deltakerne deler funn og tanker for hverandre, slik at både inspirasjon og konkrete idéer kan brukes som et utgangspunkt for videre arbeid på den enkeltes skole.
(*Fermiproblemer er rike oppgaver uten klare svar, som inviterer elevene til å utforske, estimere og begrunne.)