Verksted 31
Heidi Dahl
Heidi Dahl er førsteamanuensis i matematikk ved NTNU og har jobbet i lærerutdanning siden 2011. Hun er med i forskningsprosjektet ProPrimEd –Resonnering og bevis på barnetrinnet, som har tilhørighet ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
Marit Buset Langfeldt
Marit Buset Langfeldt er universitetslektor ved NTNU med mastergrad i matematikk. Hun har jobbet i lærerutdanning siden 2016. Hun er med i forskningsprosjektet ProPrimEd – Resonnering og bevis på barnetrinnet, som har tilhørighet ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
Oda Tingstad Burheim
Oda Tingstad Burheim er universitetslektor ved NTNU med mastergrad i matematikkdidaktikk. Hun har vært lærer på barnetrinnet i 10 år, før hun startet å jobbe ved ved Institutt for lærerutdanning høsten 2021. Hun er med i forskningsprosjektet ProPrimEd – Resonnering og bevis på barnetrinnet, som har tilhørighet ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
Arbeid med matematisk argumentasjon i grunnskolen
Ta tre påfølgende tall, og legg dem sammen, for eksempel 6+7+8. Summen blir 21, som er delelig med 3. Hva med 12+13+14? Her blir summen 39, som også er delelig med 3. Er det sånn at summen av tre påfølgende tall alltid blir et tall som er delelig med 3? Og hva med fire påfølgende tall, blir summen da delelig med 4?
Å utforske, sette ord på, og argumentere for ulike sammenhenger står sentralt i matematikken. Gjennom å overbevise seg selv og hverandre om hvorfor en sammenheng i matematikk stemmer, utvikler elevene en dypere forståelse av faget, og de opplever mening og mestring.
Vi har utviklet undervisningsressurser for forskjellige aktiviteter som legger opp til matematisk argumentasjon. Aktivitetene er utviklet og prøvd ut i et samarbeid mellom lærere og forskere i prosjektet ProPrimEd. Aktivitetene er designet for mellomtrinnet, men mange av dem kan brukes både på småtrinn og ungdomstrinn.
I dette verkstedet vil vi presentere ulike aktiviteter, arbeide i grupper og se film med eksempler fra klasserom. Hensikten er at deltagerne skal få verktøy for å legge til rette for argumentasjon i klasserommet.