Verksted 33
Tina Scheen Kiese
Tina jobber i Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no. Hun har jobbet som lærer på ungdomstrinnet i seks år, og to år med vitenskapsformidling til barn og unge på ulike vitensentre. Hun er lærer i matematikk, naturfag og programmering. Tina er også utdannet journalist og brenner for bevisst bruk av digitale hjelpemidler i skolen, og synes nysgjerrighet er den viktigste motivatoren.
Vilde Kaasen Krogsrud
Vilde er nestleder i Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no. Hun er utdannet lektor fra NTNU i Trondheim og har jobbet 7 år på teknologiskolen Hundsund ungdomsskole. Der har hun undervist i matematikk, fransk, mat og helse, naturfag og valgfagene teknologi i praksis og sal og scene. Hun brenner for elevaktiv læring og senke terskelen mellom det elevene møter på skolen og ellers i livet.
Hvem lytter du til? Kildekritikk i matematikkfaget med Tenk
I en tid der informasjonslandskapet er stort og kunstig intelligens er kommet for å bli, er det utfordrende å avgjøre hvilken informasjon vi skal lene oss på. Hvordan kan elevene tolke og vurdere tallene de møter i hverdagen og i skolesammenheng? Hvilke data bør de legge til grunn når de tar små og store valg? Tall og grafer kan enkelt tilpasses for å underbygge ulike påstander og brukes av aktører med ulike agendaer. Synes du det hadde vært nyttig med konkrete eksempler på hvordan man kan møte dette i matematikktimen, så er dette verkstedet for deg.
Tenk utvikler undervisningsopplegg og ressurser for å jobbe med kildebevissthet og kritisk mediebruk, og på dette verkstedet får deltakerne jobbe med konkrete verktøy og eksempler på undervisningsopplegg der elevene får utforske tallfestet informasjon og øvd seg på å vurdere denne. Deltakerne får prøve ut hvordan kildekritiske teknikker som tverrlesing og omvendt bildesøk kan brukes i matematikkundervisningen, og dere får jobbe med konkrete eksempler fra sosiale medier som kan tas med direkte inn i klasserommet.