Verksted 13

Elise Haugerud

Elise HaugerudElise Haugerud jobber ved DuVerden sjøfartsmuseum og vitensenter som ligger i Porsgrunn. Hun er utdannet matematikk og naturfagslærer, og har videreutdanning i programmering, digitale verktøy i undervisning og digital musikkundervisning. Ved vitensenteret tilbys ulike undervisningstilbud til skoleklasser, med størst vekt på utforskende aktiviteter innenfor realfag, deriblant mye programmering.

Utforskende arbeid med programmering av geometriske former og mønstre

Programmering og utforsking står sterkt i den nye læreplanen, og dere vil på dette verkstedet bli tatt med gjennom en økt med utforsking av geometriske mønstre, som vi programmerer.

Vi starter med å programmere enkle geometriske figurer med blokkprogrammering, og utvider til å repetere disse sekvensene slik at det danner vakre og fascinerende mønstre. Dette har en lav inngangsterskel som gjør at alle elevene får til noe, samtidig som det kan utvides og gi ulike utfordringer for elever på ulikt faglig nivå og forståelse. Ved å jobbe slik vil de aller fleste få stor grad av mestringsfølelse, fordi det skal så lite til før resultatene blir gode. I løpet av økten stiller vi refleksjonsspørsmål som får elevene til å se sammenhenger og oppdage matematiske mønstre, så vel som de geometriske.

Å jobbe med programmering av mønstre er med på å utvikle «den algoritmiske tenkeren», ved at man samarbeider om å skape en algoritme, feilsøker underveis og skaper et kunstnerisk uttrykk. Ved at resultatene er så umiddelbare, gjør det at elevene holder ut og ønsker å fortsette utforskingen.

I dette opplegget finnes det ikke noen fasitsvar, og resultatene til elevene kan variere i stor grad. En kan velge å bruke disse resultatene videre i tverrfaglige aktiviteter med kunst og håndverk, ved å bruke bildefiler til utskrift eller sammen med andre verktøy, det være seg laserkutter, vinylkutter e.l.

I løpet av økten vil vi bruke løkker, variabler og funksjoner, som er viktige begreper i programmering, og som er nevnt i flere læreplanmål.
 

OBS: Ta med laptop eller Ipad. (Fulladet, da det ikke er mulighet for lading i rommet.)