Storverksted 2
Anne Lise Øvstebø
Anne Lise Øvstebø har master i matematikkdidaktikk fra NTNU og underviser i matematikk og naturfag ved Akademiet VGS Sandnes. Masteroppgaven hennes med tittelen "Kommunikasjon mellom lærer og elever i et undersøkende og et tradisjonelt matematikklasserom" brukes ved Matematikksenteret og på flere lærerutdanninger. Hun har erfaring fra matematikkfag på både Vg1, Vg2 og Vg3 og brenner for å skape en matematikkundervisning med fokus på forståelse og lærelyst. I 2022 holdt hun verksted på Novemberkonferansen med tittel "Må vi ha skriftlige prøver i matematikk?"
Fra passive til aktive elever – de små grepene
De siste årene har jeg jobbet systematisk med å utvikle andre vurderingsformer i matematikk enn bare skriftlige prøver. I arbeidet mitt så jeg at nøkkelen til en endring i vurderingskultur var å øke elevaktiviteten i timene. Men hvordan er egentlig veien fra passive og uengasjerte elever til aktive elever som utforsker matematikk sammen?
I dette verkstedet skal vi jobbe med hvordan små, enkle grep kan bidra til å endre undervisningen. Vi skal ha fokus på endringer i:
- Organisering av klasserommet
- Oppgaver og aktiviteter
- Kommunikasjon mellom lærer og elever
I den første delen av verkstedet skal vi diskutere hvordan ulik organisering av klasserommet påvirker elevaktiviteten og omvendt. Videre skal vi i gang med en matematisk aktivitet knyttet til Rubiks kube og diskutere hvordan vi kan anvende åpne oppgaver i matematikkundervisningen. Deltakerne skal også jobbe med noen mer tradisjonelle matematikkoppgaver og finne små grep som kan gjøre dem mer åpne og utforskende.
Å lage åpne oppgaver og planlegge for matematisk utforskning, er bare en del av jobben vår. For så kommer det faktiske møtet mellom lærer og elever i klasserommet. Her spiller kommunikasjon en sentral rolle. Hvilke kommunikasjonsmønstre kan egentlig oppstå i et matematikklasserom? Hvordan kan vi kommunisere med elevene for å fremme aktivitet og utforskning? Det skal vi diskutere.
Deltakerne må ha med egen PC/Mac.