Verksted 24 og 34
Marte Bråtalien
Marte Bråtalien er stipendiat i matematikkdidaktikk ved NMBU. I sin doktorgrad undersøker hun hva lærere legger i utforskende undervisning, og hvordan dette kommer til syne i undervisningen deres, i forbindelse med at de deltar i et videreutdanningskurs i matematikk. Marte er spesielt interessert i hvordan utforskende elementer kan brukes i den daglige matematikkundervisningen.
Margrethe Naalsund
Margrethe Naalsund er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved NMBU og jobber primært med undervisning av lektorstudenter (8-13), veiledning av master- og ph.d.-studenter og forskning. Margrethe er spesielt interessert i utforskende undervisning, elevers samarbeid, matematiske resonnement og argumentasjon.
Hva gjør et matematisk problem utforskende?
Utforskende undervisning blir ofte knyttet til åpne oppgaver, med fokus på, og rom for, flere løsningsmetoder og gjerne også flere ulike løsninger. De åpne, utforskende, oppgavene skal engasjere og stimulere nysgjerrighet og læring for alle elever ved å gi elevene frihet til å gjøre egne oppdagelser. Samtidig er utforsking en tydelig del av konkrete kompetansemål i LK20, og utforskende oppgaver bør derfor ha et matematisk fokus. Vi stiller spørsmålet: Hvordan kan man balansere frihet og fokus?
I verkstedet vil du, i gruppe med andre lærere, arbeide med ulike matematiske problemer. Sammen skal dere drøfte ulike versjoner av de samme problemene. Basert på dette arbeidet vil vi diskutere hvordan man kan skru opp og ned den «utforskende volumbryteren» i klasserommet, og hvordan man med enkle grep kan gi det som ofte blir kalt tradisjonelle matematikkoppgaver et mer utforskende preg. Utforskende undervisning omfatter også flere andre aspekter i tillegg til problemene elevene arbeider med. Særlig vil vi i verkstedet komme inn på elevers og lærers rolle i en utforskende undervisningssituasjon, og sammen forsøke å identifisere noen konkrete ting læreren og elevene kan gjøre i en utforskende matematikkøkt. Fokuset i verkstedet bygger på erfaringer og funn fra forskningsprosjektet Inquiry-based learning and teaching of calculus in continuing education for in-service teachers ved NMBU og doktorgradsprosjektet til Marte Promoting in-service teachers’ perceptions and practices of inquiry in mathematics through professional development.