Verksted 15
Kerstin Larsson
Kerstin Larsson er fil. dr i matematikkdidaktikk og arbeider som førsteamanuensis med forskning og lærerutdanning på Luleå tekniska universitet.
Niclas Larson
Niclas Larson er fil. lic. i matematikk og fil. dr i matematikkdidaktikk. Han arbeider som førsteamanuensis på Universitetet i Agder i Kristiansand og er også en del av MatRIC. Dessuten er Niclas forfatter til lærebøker i matematikk for videregående skole i Sverige.
Hvor mange trekanter finnes det i verden?
Geobrettet er et velkjent verktøy innen matematikkundervisningen, og tilbyr mange muligheter for utforskende undervisning. Yngre elever kan for eksempel prøve å finne så mange forskjellige kvadrater som mulig. Eldre elever kan utføre øvelser som innebærer å konstruere et linjestykke med en gitt lengde og utforske hvor mange forskjellige strekninger de kan illustrere på geobrettet. Dette betyr at geobrettet har potensial til å tilby utfordring for alle elever, og mange av øvelsene er såkalte LIST-oppgaver (lav inngangsterskel, stor takhøyde).
Vi vil begynne med noen av de øvelsene vi nevnt ovenfor som en oppvarming. Det vi imidlertid vil bruke mest tid på, og som dermed vil være høydepunkt i verkstedet, er en utforskende aktivitet. Vi utfordrer deltakerne til å finne så mange versjoner som mulig av en trekant, der vi stiller et spesielt krav. Denne aktiviteten vil sannsynligvis være utfordrende for de aller fleste. Det blir også anledning å se på hvordan man kan strukturere sin løsning og hvor nyttig det kan være i en utforskende oppgave. Den som er nysgjerrig er hjertelig velkommen til verkstedet vårt for å ta utfordringen.
Verkstedet har god kobling til LK20, f.eks. til kjerneelementet utforskning og problemløsning, og til kompetansemål i 6. og 9. trinn.