Verksted 10

Olaug Lona Svingen

Olaug SvingenOlaug Lona Svingen er ansatt ved Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. Hun er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning iblant annet spesialpedagogikk og masterutdanning i matematikkdidaktikk. På Matematikksenteret arbeider hun med veiledning i MAM-programmet, kompetanseheving av lærere og ansatte i PPT, prøveutvikling og er senterets kontaktperson om elever som presterer lavt i matematikk. Olaug har bidratt i arbeidet med å utvikle innhold i Matematikksenteret sine digitale kompetanseutviklingspakker i MAM-programmet, Elever som presterer lavt i matematikk og Realfagsløyper. Hun har over 20 års undervisningspraksis fra grunnskolen, hovedsakelig på fådelt barneskole.

Anne-Gunn Svorkmo

Anne-Gunn SvorkmoAnne-Gunn Svorkmo har vært ansatt på Matematikksenteret siden 2008 og er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i kunst og håndverk, veiledningspedagogikk og masterutdanning i matematikkdidaktikk. Hun jobber for tiden med eksamen etter LK20 på 10. trinn i tillegg til et skoleutviklingsprosjekt i vurdering for ungdomsskoler i Trøndelag.

Anne-Gunn har vært leder av Kengurukonkurransen i Norge siden 2004, og har sammen med Olaug utviklet kompetansepakker for lærere som arbeider med elever som presterer lavt i matematikk. Hun har jobbet 20 år som lærer både i barneskolen og i ungdomsskolen.

Utforsking av matematikk i hverdagssituasjoner

I læreplanen står det at elever skal få innsikt i hvordan de skal bruke matematikk i ulike situasjoner både i og utenfor faget. Å gjenkjenne og bruke matematikk i situasjoner fra hverdagen, har elementer både fra utforskning, problemløsing og modellering i seg. Når elever undrer seg, stiller matematiske spørsmål og forklarer og argumenterer for egne løsninger, utvikler de samtidig sin matematiske kompetanse.

På dette verkstedet vil vi utforske problemstillinger fra «hverdagen» hvor kursdeltakerne er aktive deltakere i hele løsningsprosessen fra å stille spørsmål, til å lage matematiske modeller og vurdere om løsningen er holdbar. I slike prosesser må oppgaven avgrenses, nødvendig informasjon innhentes og beregninger gjøres. Vi vil belyse hvilken rolle læreren har i arbeidet med denne type problemstillinger.