Storverksted 5
Anne Hj. Nakken, Matematikksenteret og DMMH
Kreativ bruk av video for å utforske matematikk
Dette verkstedet vil gi et innblikk i mulighetene som ligger i at elever lager videoer i matematikkundervisningen, og hvordan det kan bidra til å utvikle en dypere forståelse og gode holdninger til faget. Elevene er aktive i videoprosessen og må bruke systematisk og kreativ tenking for å finne ut hvordan de skal fremstille det matematiske innholdet. Når video brukes på en måte som fokuserer på samarbeid og refleksjon, så er det er kraftig verktøy for å fremme både digital- og matematikkompetanse. Verkstedet har mindre fokus på den tekniske tilnærmingen, men mer på hvordan video kan bidra til visuell matematikkopplæring som gir elevene mulighet til å utforske, oppdage og diskutere.
Verkstedet baserer seg på resultater fra to europeiske prosjekter, Vidumath og Vidukids, og ideene som presenteres er realistiske og utprøvde oppgaver for barnehagebarn og elever fra hele Europa. Oppgavene vil i stor grad handle om brøk og geometri. På verkstedet vil deltakerne lage videoer selv, og håpet er at denne erfaringer vil inspirere til å prøve ut videoproduksjon i egen matematikkundervisning.
Det er fint hvis deltakerne har med egen mobiltelefon til verkstedet, samt på forhånd laster ned den gratis appen Stop Motion Studio.