Verksted 20 og 29
Marianne Maugesten er dosent i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Østfold.
Monica Nordbakke er førstelektor i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Østfold.
Begge verkstedholderne har erfaring både fra lærerutdanning og grunnskolen og har hatt ansvar for flere etterutdanningsprosjekter ved ulike skoler der utvikling av lærernes praksis har vært tema.
Utforskende arbeid med multiplikasjon og divisjon
I flere etterutdanningsprosjekter har vi har lagt til rette for utforskende arbeid for lærere i temaene multiplikasjon og divisjon. Hensikten er at lærerne i etterkant skal benytte utforskende arbeidsmåter med egne elever. Gjennom arbeidet som lærerutdannere har vi også erfart at mange lærere i undervisningen bruker standardalgoritmen og «stiller» opp regnestykkene uten å arbeide utforskende. Det kan dermed stilles spørsmålstegn ved forståelsen til elevene.
På verkstedet vil vi la deltakerne arbeide med ulike utforskende oppgaver i temaet multiplikasjon og divisjon, se på ulike løsninger og relatere arbeidsmåtene til teori. Refleksjon rundt løsningene og sammenhengen med kompetansemål på ulike trinn gjøres mot slutten av verkstedet.
Vi har samlet inn refleksjonsnotater fra lærerne i etterutdanningsprosjektet, og resultater fra disse vil også bli presentert. Dette innebærer uttalelser fra lærerne om eget arbeid, egen rolle og elevuttalelser under arbeidet med oppgavene.