Storverksted 7

Camilla Rodal

Camilla RodalFørstelektor ved OsloMet og med over 20 års erfaring som lærerutdanner. Ble meritert underviser I 2019. Sitter som leder for eksamensgruppa som lager nasjonal deleksamen i algebraisk tenkning for 1-7. utdanningen. Underviser interne studenter i Matematikk 2 på 1-7 utdanningen, veileder masterstudenter og underviser lærere som tar videreutdanning i Lærespesialist i matematikk og begynneropplæring. Har flere publikasjoner nasjonalt og internasjonalt innen fagfeltet matematikkdidaktikk.

Solfrid Storeli

Solfrid Storeli15 års erfaring som lærer fra barneskolen og har arbeidet som universitetslektor ved OsloMet siden 2019. Underviser matematikk både for interne studenter på grunnskolelærerutdanning for trinn 1.-7. og lærere som tar videreutdanning i matematikk og begynneropplæring. Er også involvert i DeKomp- og Universitetsskolesamarbeid, og er tilknyttet en forskergruppe som har fokus på begynneropplæring.

Funksjonstenkning på barnetrinnet

For å lykkes med arbeid med algebra i senere skolegang, er det viktig å starte arbeidet med algebraisk tenkning tidlig. Funksjonstekning er et tema mange elever syntes er vanskelig innenfor algebraisk tenkning på ungdomsskolen. Vi ønsker derfor å se på hvordan vi kan arbeide med dette på barnetrinnet. På verkstedet tar vi utgangspunkt i utforskende aktiviteter som kan egne seg for å starte arbeidet med funksjonstenkning allerede på småskoletrinnet. Fokuset vil være på funksjonstenking der vi ser på begrepet variabler, og arbeider med hvordan vi kan uttrykke forholdet mellom to størrelser ved hjelp av ulike representasjonsformer som tegning, språk, graf og tabeller. På verkstedet vil deltakerne få prøve ulike aktiviteter som er praksisnære og knyttet til funksjonstenkning. Vi ønsker at deltakerne skal delta aktivt i refleksjonen og diskusjonen rundt hvordan aktivitetene kan tilpasses ulike elever og ulike trinn. Underveis i verkstedet knytter vi også aktivitetene til nyere forskning på temaet. I tillegg vil vi vise eksempler på hvordan elever jobber med slike aktiviteter i praksis.