Verksted 4 og 23
Antje Meier
Antje Meier er førstelektor ved Høgskulen i Volda. I hovudsak underviser hun matematikkdidaktikk i grunnskolelærerutdanningen og i etter- og videreutdanningen (nettbasert). De senere år har hun også undervist regning som grunnleggende ferdighet i mat- og helsefaget.
Faglige interesser er matematikkdidaktikk med vekt på utforskning, argumentasjon og kontekstbasert undervisning. Hun er interessert i tverrfaglighet med mat- og helsefaget, kunst- og håndverk, friluftsliv og religion.
En utforskende oppgave i skjæringsfeltet mellom matematikk og mat- og helsefaget
I nasjonale prøver for regning 2022 finner vi flere oppgaver med en kontekst fra mat- og helsefaget. Matematikklæreplanen LK 20 bruker ofte formuleringer som "… knyttet til praktiske situasjoner". For eksempel lyder et kompetansemål etter 6. trinn "utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner …". Også på ungdomstrinnet er ofte sammenhengen med praktiske situasjoner nevnt. I mat- og helsefaget, et praktisk fag, er regning som grunnleggende ferdighet en viktig del av planen. Regning er ofte eksplisitt nevnt eller ligger skjult i formuleringene. Etter 7. trinn for eksempel skal elevene kunne "bruke oppskrifter i matlaging … og regne ut og vurdere mengden i porsjonene …". Det er altså opplagt å jobbe med oppgaver og aktiviteter der begge fag kan dra nytte av.
I en kort presentasjon vil jeg vise til noen faglige koblinger mellom kompetansemål fra matematikklæreplanen og mat- og helseplanen. Med utgangspunkt i en oppgave fra nasjonale prøver i regning 2022 for 8. – 9. trinn skal workshopdeltakerne utforske flere muligheter som kan ligge i en utforskende oppgave knyttet til en mat- og helsekontekst. Det matematiske tema er volum, mengde, måling og mye regning. Det vil være fokus på LIST-konseptet, dvs. oppgaven har en lav inngangsterskel som gjør mestring mulig for alle. Samtidig gir oppgaven muligheter til utvidelser og til å jobbe med matematikk som krever litt mer (stor takhøyde).
Avslutningsvis vil vi diskutere 1. hvilke muligheter og begrensninger som ligger i kontekstbaserte elevaktive oppgaver, og 2. aspekter ved et tverrfaglig samarbeid med mat- og helselærer.
Verktøy som brukes: Papir/ blyant, kalkulator