Verksted 5

Elise Klaveness

Elise KlavenessElise Klaveness er førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge og er utdannet ved NTNU, UC Berkeley, Københavns universitet og Brown university innenfor matematikkdidaktikk, pedagogikk, matematikk og fysikk.

Hun er spesielt opptatt av å gjøre matematikk forståelig for alle, har jobbet med lærerutdanning i mange år og skrevet flere artikler innenfor matematikkdidaktikk. Sitter i lokalstyre i Lamis, i juryen i UngeAbel og i Norsk matematikkråd.

Å utforske matematisk tekst gjennom Leseløp!

Å lese matematisk tekst er ikke alltid rett frem. Forskning viser blant annet at elever ofte gjetter på hva de skal gjøre i møte med tekstoppgaver og løser oppgaver i tråd med gjettinga. Vi vet også at elever ofte overser viktig informasjon som kan være gitt ved andre modaliteter enn ren tekst eller tall. I prosjektet «Leseløp!» har vi utviklet flere undervisningsforløp der elever sammen med lærer utforsker matematisk tekst. Undervisningforløpene har som mål at elevene skal oppdage og utvikle viktige lesestrategier i møte med matematisk tekst.

Det å utforske og utvikle gode lesestrategier koblet til matematisk tekst er viktig av flere grunner. Det handler både om å kunne lese matematisk tekst i hverdags-, arbeid- og samfunnslivet, men også om det å kunne lære seg matematikk gjennom tekst og det å oppfatte hva en oppgave spør etter. Mye av vurderingen i matematikk i norsk skole er fremdeles skriftlig og da er også leseopplæringen i matematikk viktig for at elevene skal kunne få vist sin kompetanse for eksempel på nasjonale prøver eller eksamen.

I verkstedet vil vi prøve ut noen av de utviklede Leseløpene. De presenterte Leseløpene passer best for mellomtrinn, men er også prøvd ut på lavere trinn og på ungdomstrinnet i samarbeid med Sandefjord kommunes matematikklærere. Eksemplene på tekstoppgaver er hentet fra nasjonale prøver i matematikk.