Verksted 14
Jesper Engh Johansen
Jesper Engh Johansen er utdannet geolog, lektor og lærerspesialist. Han jobber ved Svensedammen skole i Drammen kommune, og underviser i matematikk og naturfag. Han hadde stillingen som Lærerspesialist i matematikk og er nå lei seg for at denne arenaen for utvikling i matematikkfaget nå er borte. Motivasjon og engasjement er det viktigste, og når han får det til, liker han å utfordre elevene og egne kollegaer. Med de rette didaktiske tilnærmingene er det utrolig hva man kan få til med ungdomsskoleelever.
Svend Eidsten
Svend Eidsten er utdannet arkeolog, lektor og lærerspesialist Han jobber nå som redaktør for Cappelen Damm. Han har sittet i sentralstyret i LAMIS i flere år. Vært rådgiver for Drammen kommune og i ti år arrangert First Lego League i Drammen.
Svend er spesielt opptatt av å bruke teknikker og metoder som får elever og studenter til "å tenke sjæl". Han er heller ikke fremmed for bruk av humor for å skape latter og læring.
Jeg har oppgaven, men hvordan skal jeg legge den fram for elevene?
Velkommen til et verksted for aktiv undring og tankesprang!
Et gammelt afrikansk uttrykk sier at «Det kreves en landsby for å oppdra et barn». Vår oppfatning er at det samme kan sies om å lykkes med utforskende undervisning, som både krever et samarbeidende kollegium, delingskultur og et lærende fellesskap.
Utforskende matematikk kan gjennomføres på mange måter, og med ulike typer oppgaver. Planlegging og gjennomføring av undervisning blir derfor viktig.
Er dere et kollegium som systematisk deler og diskuterer undervisningsopplegg, eller blir dere mer styrt av «øyeblikkets tyranni», der tiden for deling og diskusjon helst foregår hektisk og sporadisk ved kaffemaskinen? Det er ikke alltid tid til å planlegge godt nok, og kanskje sitter du på flere opplegg som ikke gikk som forventet.
Det kan være utfordrende å engasjere elevene med oppgaver som ikke nødvendigvis har et entydig svar. Raskt og riktig er fortsatt et mantra i mange klasserom. På dette verkstedet vil du ta del i en undervisningsøkt som elev, og føle på kroppen hvordan det er å bli utfordret – ikke for å finne svaret, men for å finne sammenhenger og diskutere din forståelse med andre. Du må legge fram strategiene og framgangsmåtene dine knyttet til et problem du kanskje ikke kjenner fra før.
Er du interessert i å delta i et «tenkende klasserom» i Peter Liljedahl sin ånd, så kom til oss. Vi gir praktiske tips og råd om hvordan du kan planlegge og gjennomføre en utforskende undervisningsøkt, der vi trekke veksler på både Smith & Stein og K. Wæge, sin forskning på området.
På verkstedet utforsker vi en problemløsningsoppgave, og sammen løser vi didaktiske og matematiske utfordringer underveis.