Storverksted 6
Lisa Steffensen, postdoktor, Høgskolen på Vestlandet
Lisa har tidligere arbeidet som naturfag- og matematikklærer på ungdomstrinnet. Hennes forskningsinteresser er knyttet til samfunnskritisk matematikkundervisning. Hun har bl.a. sett på hvordan ungdomsskoleelever kan arbeide med klimaendringer i matematikkundervisningen og hvordan tematikker som plast, CO2-utslipp og flyktninger kan arbeides med på barnetrinnet, gjennom matematisk modellering
Kjellrun Hiis Hauge, professor, Høgskolen på Vestlandet
Kjellrun er matematikk-didaktiker. Hennes forskningsfelt er innen kritisk matematikkdidaktikk og utdanning for bærekraft. Hun er særlig opptatt av elevers kritiske tenkning og demokratiske praksiser i forbindelse med samfunns-aktuelle tema som klimaendringer, fremmedfrykt og falske nyheter.
Inger Elin Lilland, førstelektor, Høgskolen på Vestlandet
Inger Elin er matematikkdidaktikker og hennes forskningsfelt er innen kritisk matematikkdidaktikk, og hun er opptatt av hvordan matematikkfaget kan bidra i utvikling av elevers kritiske tenkning og danning. Hun er for tiden særlig opptatt av studenters og elevers kritiske diskusjoner og argumentasjon knyttet til matematikkens bruk og rolle i samfunnet.
Modellering av kontroversielle og samfunnsaktuelle tema
Hensikten med verkstedet er å utvikle utforskende modelleringsaktiviteter knyttet til samfunnsaktuelle temaer. Aktiviteten er relevant for kjerneelementene Utforsking og problemløsning i tillegg til Modellering og anvendelse. De tre samfunnsaktuelle temaene vi har valgt for verkstedet er vindturbiner, myr og CO2, samt plastforurensing. Dette er kontroversielle temaer i samfunnet som krever en gjennomtenkt planlegging av læreren for å møte etiske utfordringer i klasserommet. Modelleringsaktivitetene vil derfor ses i lys av opplæringens verdigrunnlag, med vekt på: kritisk tenkning og etisk bevissthet, samt demokrati og medvirkning.
Verkstedet handler om hvordan en kan legge til rette for utforskning, kritisk tenkning, etisk bevissthet og demokratisk praksis når man planlegger og gjennomfører samfunnsaktuelle modelleringsaktiviteter i klasserommet. Det blir gruppearbeid hvor deltakerne arbeider med å knytte matematisk modellering til de tre samfunnsaktuelle temaene, og hvor man idemyldrer om aktuelle problemstillinger mm. Verkstedsaktivitetene vil inneholde oppgaver og kilder som er relevante for selve modelleringen og spørsmål med formål om å styrke opplæringens verdigrunnlag. Deltakerne vil delta i en plenumsdiskusjon om de tre verkstedsaktivitetene.
Det blir lagt til rette for modelleringsoppgaver som kan brukes med elever på barnetrinn, ungdomstrinn og videregående skole.