Verksted 21 og 30
Mona Røsseland
Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Høgskulen på Vestlandet, avd. Bergen, lærerutdanningen. Mona har bakgrunn som lærer i grunnskolen, lærebokforfatter (Multi) og veileder og kursholder i matematikkundervisning. Hun har en doktorgrad i matematikkundervisning fra Universitetet i Agder.
Bruk av drama og roller i matematikkundervisingen
Verkstedet er basert på erfaringer fra et forskningsprosjekt: Teater i Matematikk (TIM), der målet var å utforske hvordan drama og bruk av roller kan være med å endre elevers opplevelse av matematikk. TIM-metodologi, har søkelys på en matematikkundervisning som fremmer samarbeid, er kreativ og skaper et ufarlig matematikkmiljø gjennom bruk av teatrets arbeidsformer.
En del av TIM-prosjektet har oppmerksomhet på endring av samtalemønsteret mot et mer utforskende og argumenterende klasseromsmiljø. For å skape en diskusjon, for å komme dypere inn i ideer og begreper, trenger vi noen som tar initiativ, noen som stiller spørsmål, som utfordrer, og på et tidspunkt veier de ulike argumentene for å avgjøre hva som er best eller riktig. Gjennom bruk av rollekategorier, kan læreren legge til rette for dette ved at elevene får retningslinjer (roller) for hvordan de kan delta. Aktuelle rollekategorier er: demokratisk leder ;(som har vilje til å lytte til ulike synspunkt, men til slutt bestemmer), skeptikeren (som ikke tar noe for gitt og stiller spørsmål ved antatte sannheter), nysgjerrigperen (som spør helt til hun forstår), initiativtaker (som tar initiativ til oppstart og til å utforske flere ideer og muligheter).
På verkstedet skal deltakerne få prøve seg på bruk av roller i arbeid med problemløsningsoppgaver, for å utforske en mer undersøkende og argumenterende matematisk samtale.