Verksted 25
Elevrollen og lærerrollen i utforskende arbeid.
Hvordan skaper læreren et undersøkende og argumenterende klasseromsmiljø som inkluderer alle elevene? Et mål er at elevene får en positiv innstilling til faget, våger å prøve og feile og snakker matematikk. Det blir derfor en viktig oppgave for læreren å lede undervisningen slik at elevene orienterer seg mot hverandres ideer og gir elevene mulighet til å medvirke og snakke om hva de har lært, og hvordan de lærer.
På verkstedet ønsker vi å presentere en ressurs utviklet av LAMIS. Denne ressursen kan bidra til å skape et mer undersøkende og argumenterende klasseromsmiljø.
- Hvordan kommer elevene i gang med oppgaven?
- Hvordan kommuniserer de muntlig og skriftlig?
- Hvordan vurderer de egne og andres løsninger?
- Når driver elevene prosessen og når trenger læreren å sikre deling av ideer underveis i arbeidet?
Ressursen har en elevplakat som viser en strukturert måte å jobbe utforskende. I tillegg er det en lærerressurs med lenker til oppgaver, fagartikler og eksempler på elevaktive arbeidsformer.
På verkstedet vil vi bruke ressursen på ulike oppgavetyper, og involvere deltakerne i praktisk arbeid, matematiske samtaler og refleksjoner om hvordan motivere alle elevene til å arbeide utforskende.
LAMIS er en organisasjon som er opptatt av god matematikkundervisning fra barnehage til universitet/høgskole. Verkstedsholdere er medlemmer fra LAMIS sentralstyre med erfaring fra ungdomstrinnet og VGO. LAMIS sentralstyre har også vært involvert i arbeidet med LK20 og utvikling av ny eksamensform.