Verksted 35
Ole Kristian Nordsveen er lektor og fungerende avdelingsleder i realfag ved Ullern videregående skole.
Malin Lando er prosjektleder og lektor i realfag ved Ullern videregående skole.
Julian Folkman Rossnes er prosjektleder og lektor i realfag ved Ullern videregående skole.
Tenkende klasserom i videregående skole
Skoleåret 22-23 la vi om undervisningen i alle klasser med Matematikk 1T etter Peter Liljedahls metodikk med «tenkende klasserom». Et sentralt funn i Liljedahls forskning er at elever ofte hermer etter læreren uten at de tenker over eller forstår hva de gjør. Hensikten med metodikken er å få elevene til å være mer aktive, reflektere og diskutere mer og i siste konsekvens; tenke og lære mer matematikk. Gjennom dette arbeidet har vi også erfart et større engasjement blant elevene og at lærerne får mer informasjon om hva elevene kan og hvilke feil de gjør.
På verkstedet vil vi la deltakerne få prøve ut metoden med eksempler fra generell problemløsning og fra temaet funksjoner. Vi vil også gi eksempler på hvordan man kan endre tradisjonelle oppgaver til å bli gode oppgaver for utforskning og problemløsning. I andre del av verkstedet vil vi dele våre erfaringer fra arbeidet med «tenkende klasserom». Her vil vi også sette av tid til diskusjon og spørsmål.